• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Sälja belånad(DNB Finans) bil

B

Billån

Gäst
Poäng: 0
Hej.
Har idag en bil som jag har på billån via DNB Finans, där jag hade en kontantinsats på 20% när jag köpte den.

Jag ska nu sälja bilen och tänkte fråga om råd/tips. Jag vet ju såklart att DNB ”äger” bilen eftersom dom har ett såkallat ägarförbehåll då dom har den som säkerhet.

Nu när jag har hittat en köpare till mig bil. Skulle jag TEORETISKT sätt kunna sälja bilen, få pengarna överförda till mig privat och hålla på betalningen till DNB i ca. 1,5 månad (för att betala vissa räkningar med en del av de pengarna istället), för att sen betala av hela billånet till DNB i början på augusti med trippla löneutbetalningar som kommer ske till
mig i julilönen. Istället för att behöva ta ett vanligt privatlån fram t.o.m. början på augusti.

Eller får DNB någon notis när det har gjorts ett ägarbyte etc. och då begära in pengarna för restskulden omgående över natten utan någon diskussion?

Någon som vet hur det fungerar i praktiken om jag säljer en bil privat där köparen för över pengarna till mitt privatkonto?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
L

Lennart Eriksson

Gäst
Poäng: 0
Skulden följer med den nya ägaren. Köparen betalar bilens pris minus lånet. Dvs kostar bilen 100000kr och lånet är på 70000kr får säljaren 30000kr.
 
B

Bilen

Gäst
Poäng: 0
Du kan inte göra ett ägar byte när det finns en kredit spärr på bilen. Dvs ägarbyte kommer Inge gå igenom. Skulden måste lösas först och du måste få nytt registreringsbevis innan ägaren kan få bilen
 
B

Bilen

Gäst
Poäng: 0
Skulden följer inte med nya ägaren eftersom bilen inte kan skrivas över då det finns en kredit spärr på bilen. Denna spärr måste tas bort först dvs skulden skal regleras
 
B

Billån

Gäst
Poäng: 0
Du kan inte göra ett ägar byte när det finns en kredit spärr på bilen. Dvs ägarbyte kommer Inge gå igenom. Skulden måste lösas först och du måste få nytt registreringsbevis innan ägaren kan få bilen

Okej. Men om jag är tvungen att sälja bilen för mindre än vad jag har lån på idag d.v.s. att det kommer bli en restskuld. Kan jag inte sälja bilen då? Eller måste jag ta ett lån på den kvarblivna summan för att kunna sälja den?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 367
Mottagna reaktioner
12 820
Poäng
9 787

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Okej. Men om jag är tvungen att sälja bilen för mindre än vad jag har lån på idag d.v.s. att det kommer bli en restskuld. Kan jag inte sälja bilen då? Eller måste jag ta ett lån på den kvarblivna summan för att kunna sälja den?
Som tidigare skribenter skrev så kan ägarbyte inte ske med en restskuld på bilen. Lånet behöver lösas i sin helhet
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 034
Mottagna reaktioner
555
Poäng
597
Du kan sälja bilen, MEN du kommer att få ett brev inom ett par dagar där du måste betala in den totala summan inom ett par dagar. Varför jag vet detta är för att sambon skrev över våran bil på mig när vi hade köpt en bil på avbetalning. Det gick dem inte med på eftersom att den var köpt på avbetalning. Så vi var tvungna att skriva tillbaka den snabbt då man bara fick ett par dagar på sig att betala hela skulden direkt.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
Okej. Men om jag är tvungen att sälja bilen för mindre än vad jag har lån på idag d.v.s. att det kommer bli en restskuld. Kan jag inte sälja bilen då? Eller måste jag ta ett lån på den kvarblivna summan för att kunna sälja den?

Det låter väldigt konstigt. Dels så kan du inte ha lånat mer än 80 % av bilens värde när du köpte den, och sedan brukar amorteringen ske i snabbare takt än värdeminskningen.

Det låter som att du befinner dig i en speciell situation, men att du inte vill berätta om den. Då får du nog inga bra råd heller.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp